Ontspanning

Stress is iets waar ik van tijd tot tijd mee te maken heb. Zo ook de afgelopen weken. Druk met werken, sporten, sociale bezigheden en de projectjes waar ik het eerder over had en ook blogs schrijven.

Bij een recent project moest ik adressen verzamelen en groepjes maken. Het was nog een heel gepuzzel en er ging meer tijd in zitten dan ik had verwacht. Ik had het onderschat. Uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat en positieve berichten en geluiden erover gehoord en vele malen bedankt voor het werk dat erin is gaan zitten.

Ik kwam er toen helaas niet aan toe om te doen wat mij blij maakt en wat ik ook van plan was te doen die dag. Ik baalde er wel van kan ik je eerlijk vertellen. Ik merkte door het geregel en (leuk) gedoe dat de stress in mijn lijf toenam. Ik merk het aan mijn houding (voorovergebogen achter de laptop), gespannen kaak en mond, blos op de wangen en een hoge ademhaling.

Door bewust te gaan ademhalen en op een andere plek te gaan zitten dan aan tafel achter de laptop, zorg ik voor rust, voor licht, voor zuurstof.

’s Avonds in bed doe ik ook wel eens een geleide meditatie. Vooral als ik te veel maal in mijn hoofd en de slaap niet kan vatten. Door de meditatie focus ik me op mijn lichaam, in plaats van die gedachten.

Ontspanning vermindert stress. Of het nu om een echte of denkbeeldige dreiging gaat, het lichaam reageert steeds hetzelfde. Je lichaam en geest maken zich klaar voor de strijd. Maar als de dreiging alleen denkbeeldig was en je niet echt moet vechten of vluchten, blijven de stresschemicaliën in je lichaam. Ontspanningsoefeningen zijn bedoeld om die reactie uit te sluiten. <VGZ Mindfulness APP>

Dit zegt mijn mediatiemannetje als ik een geleide korte bodyscan ga doen. Het zijn 10 heerlijke minuten die ik dan richt op mijn lichaam. Als ik stress ervaar, dwalen mijn gedachten vaak af. ‘Dat is niet erg,’ zegt de stem, ‘keer met je aandacht weer terug naar de oefening.’

Als ik al ontspannen ben (wat de laatste tijd toch iets minder vaak voorkomt), dan ben ik über gefocust op mijn voeten, enkels, benen, tenen, vingers, armen, kaken, rug, borst, buik, lippen en wenkbrauwen. Ik vergeet de rest dan. Een minuut of 10, niets anders dan mijn lichaam waarnemen zoals deze is. Ik hoef niet eens te ontspannen, ik mag zelf spanning ervaren. Dat is het doel van de bodyscan: in het hier en nu aanwezig zijn bij je lichaam en ervaren in welke staat ze is.

Dus ook in een stress tijd kan ik deze oefening doen. Ik ben dan snel afgeleid, mijn gedachten dwalen af. Ik merk aan mijn vingers dat ze gespannen zijn, er staat spanning op mijn kaken en mond. Ik word me er bewust van als de stem me naar dat onderdeel van mijn lichaam leidt. En het is allemaal goed.

Na die 10 minuten voel ik me toch weer iets minder gestrest.

Yes ik kan het wel: o n t s p a n n e n.

Wanneer sta jij stil bij je lichaam en geest?

Je bent groter dan je denkt. Ontspan je lieve leven.

Penny Klaver

****

Spreekt het je aan? Wil je iets delen? Heb je suggesties of tips? Laat een reactie achter of mail naar: pennyklaver@modernmediums.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *